Spółka AŽD Praha zakupiła od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Brnie (DPMB) jeden stary wagon tramwajowy typu KT8D5R.N2. Będzie on przebudowany na tramwaj testowy, który będzie mógł poruszać się także na linii kolejowej.
O całym przedsięwzięciu donosi
cs-dopravak.cz. Jak informują Czesi, spółka AŽD Praha, która nabyła w 2016 r. i wykorzystuje jako poligon doświadczalny fragment linii kolejowej Kopidlno – Dolní Bousov. Teraz ma się stać torem testowym dla przebudowanego tramwaju. Specjalnie do tego celu nabyty został stary tramwaj z Brna.
Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Brnie zakupiło w sumie 28 tramwajów KT8D5 w latach 1986-1993. Po tej dostawie do Brna trafiło kolejnych siedem częściowo niskopodłogowych wagonów KT8D5N z wyposażeniem elektrycznym (w latach 1998–1999), zaś w latach 2002 i 2003 dostarczono jeszcze trzy kolejne tramwaje KT8D5, które pierwotnie pochodziły z Koszyc. Dwa z nich oddano do eksploatacji bezpośrednio po naprawie głównej, które oznaczono jako typ KT8D5.RN2, czyli ze średnio niskopodłogową sekcją.
W związku z
zakupem przez miasto nowych tramwajów Škoda 45T, których DPMB ma już do dyspozycji 10, zaczęto wycofywać z eksploatacji pierwsze brneńskie „ósemki”. Dzisiaj w Brnie jeżdżą jeszcze 22 tramwaje KT8D5R.N2 oraz 7 przedstawicieli typu KT8D5N. To właśnie jeden z wycofywanych tramwajów został zakupiony przez czeski AŽD, a dokładnie z numerem taborowym 1719. Pojazd pochodzi z 12 kwietnia 1990 r., zaś 2012 roku przeszedł modernizację do typu KT8D5R.N2.
Jak się okazuje, Wiosną 2024 roku spółka AŽD ogłosiła że planuje zakup jednego tramwaju. Po bliżej nieokreślonej przebudowie ma zostać wdrożony na eksperymentalnej linii Kopidlno - Dolní Bousov, przy czym głównym celem tych działań jest przekonanie przeciwników tramwaju, że wagony tramwajowe na infrastrukturze kolejowej są ekonomicznie opłacalnym sposobem utrzymania ruchu na liniach lokalnych, których rozważa się likwidację – Według zarządu AŽD tramwaje są świetnym i ekonomicznie interesującym sposobem obsługi miejskiego transportu publicznego w połączeniu z lokalnymi liniami kolejowymi – można przeczytać w zapowiedziach firmy AŽD, które opublikowano w magazynie Reportér 2/2024.